Powered by
Българско сдружение Аюрведа Ви пожелава едно чудесно лято и Ви поздравява с перлата на Адвайта Веданта, „Песента на Аштавакра”. 25.09.2011 - -Българско сдружение Аюрведа Ви пожелава едно чудесно лято и Ви поздравява с перлата на Адвайта Веданта, „Песента на Аштавакра”. Изпращаме Ви първите две части, преведени от д-р Заркова от английски, като са използвани няколко версии и оригиналния източник за сверяване на термините.  Текстът няма претенции за лингвистична прецизност. Който желае, може да потърси книгата, която е преведена на български.

Нека тази песен Ви подготви за предстоящата през септември лекция за Самкхя, философската основа на Йога и Аюрведа.


Аштавакра Гита

Глава 1. За осъзнаването

Джанака каза:
1.1    
Как се придобива знанието (джнана)?
Как се постига освобождението (мукти)?
И как се достига непривързаността (вайрагя)?
Кажи ми това премъдри.

Аштавакра каза:
1.2
Ако търсиш освобождение,
сине мой, отстрани обектите на сетивата като отрова.
Практикувай търпение, искреност, състрадание,
удовлетворение и правдивост като нектар.

1.3
Ти не си земя, вода, огън, въздух, нито дори пространство.
За да бъдеш освободен, познай себе си като
Съзнание, свидетелят на тях.

1.4
Само ако останеш в покой в Съзнанието,
като виждаш себе си различен от тялото,
още сега ще станеш щастлив,
спокоен и непривързан.

1.5
Ти не принадлежиш на брахмините или коя да е друга каста,
ти не си на никой период от живота,
нито си каквото и да било, което сетивата могат да възприемат.
Ти си непривързан и безформен,
свидетелят на всичко.
Бъди щастлив.

1.6
Истина и лъжа, радост и болка
са от ума, а не от теб, О вездесъщи.
Ти не си нито извършителят,
нито наслаждаващият се.
Наистина ти си винаги свободен.

1.7
Ти си само свидетел на всичко,
и си винаги истински свободен.
Истина ти казвам, само това че виждаш себе си като нещо друго
е причината за твоето привързване.

1.8
Тъй като си бил ухапан от черната змия
на представата за себе си като “Аз съм извършителят”,
пий нектара на вярата в това че
“Аз не съм извършителят”, и бъди щастлив.

1.9
Изгори гората на невежеството
с огъня на знанието, че
“Аз съм Едното Чисто Съзнание” (Вишуддха Бодха),
и бъди щастлив и не страдай.

1.10
Ти си онова Съзнание, Блаженство, Върховно Блаженство,
върху което като въображение този свят се появява,
както си представяме змия, а то си е въже.
Бъди щастлив.

1.11
Който мисли че е свободен, е наистина свободен,
който мисли че е привързан, привързан си остава.
“За какъвто се мислиш, такъв ставаш”
е популярна поговорка и е много вярна.

1.12
Душата (Атма) е свидетел, всепроникваща, съвършена, като Едното,
волно и бездействено Съзнание,
непривързана към нищо и умиротворена.
Илюзия е, че е въвлечена в самсара (колелото на преражданията).

1.13
Като изоставиш илюзията за своя първоизточник
и преставите за себе си, вътрешни и външни,
медитирай върху Атман като неизменно недвойствено Съзнание
(Адвайта Бодха).  

1.14
Ти си бил дълго в капана на идентифицирането с тялото. Разсечи го с острието на знанието че ”Аз съм Съзнание” и бъди щастлив, дете мое.

1.15
Ти си непривързан и бездействен, сияен и безупречен. Причината за твоята привързаност е, че практикуваш самадхи.*
(Според Аштавакра човек е свободен, Чисто съзнание и няма нужда от подобни практики.)

1.16
Вселената е проникната от тебе и ти съществуваш в нея.
Твоята природа е Чистото Съзнание (Шуддха Будхи). Не бъди ограничен.

1.17
Ти си необусловен, безкраен, безформен, с хладен ум, със съвършен интелект, необезпокоим; бъди единствено в Съзнанието (чит).

1.18
Знай, че проявеното не е реално, непроявеното е вечно.  С това посвещение в истината ще избегнеш ново прераждане.

1.19
Както огледалото съществува навсякъде, със и без образа който отразява, така Върховната Реалност (Парамешвара) съществува навсякъде, вътре и извън това тяло.

1.20
Както едно и също всепроникващо пространство съществува вътре и извън съда, така вечното и въздесъщо Чисто съзнание (Брахман) съществува във всичко и навсякъде.



Глава 2. Радостта от себереализацията

Джанака каза:

2.1
Аз наистина съм безупречен (ниранджана) и умиротворен, Съзнание (Бодха) отвъд Природата (Пракрити).  През цялото време съм бил в заблуждение.

2.2
Тъй като самият аз осветявам това тяло, а също така и света, затова целият свят е мой или в действителност нищо не е мое.

2.3
Затова сега, когато съм изоставил света и това тяло, с изкуството на тази мъдрост аз възприемам Върховното Съзнание (Параматма).

2.4
Вълните, пяната и мехурите не са нещо различно от водата, така всичко произлязло от Чистото Съзнание (Атма) не е нищо друго освен самото То.

2.5
Както когато изследваш плата, намираш че той не е нищо друго освен конец, така когато изследваш вселената, намираш че тя не е нищо друго освен Чисто Съзнание (Атма).

2.6
Както захарта направена от сока на захарна тръстика е изцяло проникната от него, така  вселената произлязла от мен е напълно проникната от мен.

2.7
От непознаване на себе си (Атма) съществува светът и с опознаване на себе си, той престава да съществува. От незнание за въжето то изглежда като змия и когато узнаем за него, то престава да изглежда като змия.

2.8
Светлината е истинската ми природа и аз не съм нищо друго. Когато вселената се проявява, това съм единствено аз, който излъчва светлина.

2.9
Вселената е въображение у мен поради невежеството, като въжето, което  взимаме за змия, като миражът с вода под слънчевите лъчи, като сребристото в мидата, приличащо на перла.

2.10
Както делвата се разтапя в глина, вълната - във вода, и герданът - в злато, така вселената произлязла от мен ще се разтвори в мен.

2.11
Аз съм чудесен! Слава на мен, който не знае разруха, и оцелява дори при унищожението на света от Брахма до последното стръкче трева.

2.12
Аз съм чудесен! Слава на мен! Един, въпреки това тяло. Аз не идвам от никъде и не отивам никъде, съществувам изпълващ вселената.

2.13
Аз съм чудесен! Слава на мен! Няма друг по-способен от мен! Аз, който нося вселената през цялата вечност, без дори да я докосвам с тялото си.

2.14
Аз съм чудесен! Слава на мен! Аз, който нямам нищо или обратно, имам всичко, което може да се назове или помисли.

2.15
Знанието, обектът на знанието и знаещият – тези трите не съществуват в действителност.  Аз съм онова съвършено, в което те се появяват поради невежеството.

2.16
О, двойствеността е коренът на страданието. Няма друго лекарство за него освен осъзнаването, че всичко което преживяваме е нереално и че аз съм чисто Едно Съзнание и Блаженство.

2.17
Аз съм Чисто Съзнание, въпреки че от невежество съм си представял, че съм ограничен. Постоянно размишлявайки така, аз пребивавам в Неразделното (Нирвикалпа).

2.18
За мен няма нито робство, нито свобода. Илюзията, загубила своята основа, е изчезнала. О, вселената въпреки че съществува в мен, в действителност не съществува в мен.

2.19
Знам със сигурност че тялото и вселената са нищо и Азът(Атма) е само Чисто Съзнание. Какво остава тогава за основа на илюзията?

2.20
Тялото, раят и адът, робството и свободата и страхът също, всичко това е само илюзия. Какво ми остава да правя тогава, на мен, чиято природа е Чистото Съзнание.

2.21
О, аз не виждам никаква двойственост. Дори тълпта от хора е станала за мен като място необитаемо. Към какво тогава мога да се привържа?

2.22
Аз не съм тялото, нито тялото съм аз. Аз не съм смъртно същество. Аз съм Чисто Съзнание. Моето робство  беше единствено жаждата ми за живот.

2.23
О, в мен, безкрайния океан, върху издигащите се вихри на ума се появяват разнообразни вълни от светове.

2.24
В безкрайния океан на моята природа вятърът на ума утихва и корабът за нещастие на въплътения Аз - търговецът, се разбива.

2.25
Прекрасно! В безкрайния океан на моята природа вълните на живите същества се издигат, разбиват се, играят и изчезват в съответствие с тяхната природа.




25.09.2011 -

Регистрационна форма:

НОВИНАР

Запишете се за актуална информация направо в електронната Ви поща.

ПОЛЕЗНО

СЪБИТИЯ